Lovitură grea pentru RMGC: Planurile de urbanism general de la Roşia Montană au fost anulate irevocabil

preluare ecomagazin.ro

Nominalizarea lui Attila Korodi pentru portofoliu de ministru al Mediului, după demisia lui Laszlo Borbely este prima lovitură dintr-o serie pe care RMGC o contabilizează în aceste zile. A doua este scoaterea în afara legii a PUG de la Roşia Montană, prin hotărîrea definitivă şi irevocabilă emisă de Curtea de Apel Alba, iar a treia, prăbuşirea cu 20% , la Bursa din Toronto a acţiunilor companiei canadiene.

Pentru detalii preluăm integral un text postat pe www.ecomagazin.ro. Nota red.

 

Instantele se pronunta din nou: Planurile de urbanism de la Rosia Montana sunt anulate irevocabil
Alburnus Maior – Centrul Independent pentru Dezvoltarea Resurselor de Mediu
Comunicat de presa
Instantele se pronunta din nou: Planurile de urbanism de la Rosia Montana sunt anulate irevocabil
Fotografia exacta a parcursului Proiectului RMGC – Un proiect ilegal bazat pe documente ilegale
Rosia Montana, 5 aprilie 2012 – Curtea de Apel Alba Iulia (dosar nr 5159/107/2010) a facut azi public verdictul prin care anuleaza planurile de urbanism aferente minei de aur propuse la Rosia Montana, votate de Consiliul Local Rosia Montana prin Hotararea nr. 1 din ianuarie 2009. Verdictul a fost pronuntat intr-o actiune judecatoreasca promovata de Asociatia Alburnus Maior Rosia Montana, Centrul Independent pentru Dezvoltarea Resurselor de Mediu din Cluj-Napoca si de catre Fundatia Culturala Rosia Montana. Hotararea Curtii de Apel Alba este irevocabila.
Rosia Montana Gold Corporation (RMGC) este detinuta in proportie de 80% de Gabriel Resources (TSX:GBU), o companie miniera mica, fara experienta si resurse proprii si care doreste sa stramute localitatea Rosia Montana pentru a realiza cea mai mare mina de aur de suprafata din Europa. 19,31% din actiuni sunt detinute de Minvest, o companie miniera de stat. Companiile miniere Newmont (NTSE: NEM), American Electrum Strategic Holdings LLC si American Paulson & Co. detin fiecare aproximativ 20% din actiunile Gabriel Resources. Inca de la inceputul sau, proiectul minei de aur a fost asaltat de controverse, probleme operationale si o opozitie vehementa la nivel local, national si international.
Planurile de urbanism de la Rosia Montana – Planul de Urbanism General (PUG) si Planul de Urbanism Zonal pentru Zona de Dezvoltare Industriala Rosia Montana Gold Corporation (PUZ) au fost finantate exclusiv de catre RMGC si supuse aprobarii Consiliului Local Rosia Montana in iulie 2002 cu scopul de a initia procedura de autorizare pentru mina de aur propusa la Rosia Montana. Planurile de urbanism au instituit interdictie oricarei activitati economice si chiar celei de locuire pe suprafata impactata de proiectul Rosia Montana. Schimbarea destinatiei perimetrului Rosiei Montana din zona rezidentiala in zona mono-industriala a avut ca si consecinta inceperea procesului de stramutare a populatiei si a intregii infrastructuri publice (scoli, dispensar medical, drumuri, etc.). Incepand cu anul 2002, planurile de urbanism ale RMGC au blocat numeroase initiative locale de dezvoltare a unor afaceri private in turism, agricultura, servicii, etc, deoarece planurile au interzis orice noua constructie pe teritoriul amintit, inclusiv pe terenuri proprietate privata.
Inca de la aprobarea lor, planurile de urbanism au fost contestate de Alburnus Maior, date fiind ilegalitatile flagrante prin care aceste planuri au ajuns sa produca efecte. Majoritatea consilierilor locali care au votat planurile de urbanism au fost intr-un vadit conflict de interese, ei insisi sau rude apropiate fiind angajati ai RMGC. Populatia direct afectata nu a fost in mod real consultata de Consiliul Local, care la randul sau a incalcat procedura de obtinere a tuturor avizelor preliminare necesare PUG si PUZ.
Pe data de 23 ianuarie 2008, ca urmare a unei actiuni introduse de Alburnus Maior, Curtea de Apel Alba a constatat deja irevocabil nelegalitatea planurilor de urbanism de la Rosia Montana. Acea decizie a Curtii de Apel Alba ar fi trebuit sa duca deja la invalidarea intregii proceduri de autorizare parcurse de RMGC pana la acel moment, inclusiv cea privind evaluarea impactului asupra mediului de la nivelul Ministerului Mediului. Compania a ocolit insa efectele deciziei judecatoresti, gasind o ‘solutie’ de un exotism juridic inedit pentru a continua procedura de autorizare: compania a supus aceeasi documentatie declarata anterior nelegala de instanta unui nou vot din partea Consiliului Local. Compania a pretins ca, avand o noua componenta, nu mai exista situatii de conflict de interese la nivelul noului Consiliu Local in raport cu aceasta hotarare. Noul Consiliu Local a adoptat Hotararea nr. 1 din ianuarie 2009 prin care a “reconfirmat, cu efecte retroactive”, hotararile Consiliului Local din 2002 de aprobare a PUG si PUZ.
Parcursul pana la stadiul curent al procedurii de evaluare a impactului asupra mediului desfasurate de Ministerul Mediului a fost fara sincope: pe baza Hotararii nr. 1 din ianuarie 2009, Consiliul Judetean Alba a emis un nou certificat de urbanism pe seama RMGC, cu nr 87 din 30.04.2010. Acest certificat la randul sau a fost depus de catre RMGC la Ministerul Mediului, care in consecinta a reconvocat Comitetul de Analiza Tehnica, deblocand procedura de evaluare a impactului asupra mediului pentru proiectul Rosia Montana. Pe baza aceleiasi Hotarari nr. 1 din ianuarie 2009, in martie 2011, Agentia Regionala pentru Protectia Mediului Sibiu a luat decizia de emitere a unui aviz de mediu pentru un plan de urbanism actualizat pentru zona de dezvoltare industriala Rosia Montana.
Ministerul Mediului se afla acum in imposibilitatea continuarii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru proiectul Rosia Montana. Cele doua ONG-uri vor intreprinde toate demersurile necesare pentru a notifica in mod oficial verdictul Curtii de Apel Alba pe seama Ministerului Mediului, dar si a altor ministere care la momentul de fata analizeaza diferite segmente ale proiectului Rosia Montana.
„Suntem incantati de decizia instantei competente de a sanctiona ilegalitatile grave comise in procedura de autorizare pentru proiectul Rosia Montana. Cele doua ONG-uri au demarat deja actiunile judecatoresti si pentru anularea certificatului de urbanism nr. 87 din 30.04.2010, dar si a deciziei ARPM Sibiu din martie 2011. Suntem increzatori ca anularea irevocabila a planurilor de urbanism azi obtinuta va oferi un temei solid pentru anularea acestor acte subsecvente”, declara Avocat Dr. Marius Liviu Harosa care reprezinta in instanta cele doua ONG-uri.
„Pentru noi accesul la justitie pentru dovedirea ilegalitatilor comise in avansarea proiectului Rosia Montana este un drept fundamental si vom face uz de el pana cand o situatie justa si echitabila pentru patrimoniul, comunitatea si mediul Rosiei Montane va fi restaurata. Pentru noi, aceasta inseamna si apelul la proceduri pentru activarea raspunderii individuale, fie ea civila, administrativa sau penala, a acelor functionari publici sau demnitari care permit ca procedura de autorizare a proiectului Rosia Montana sa avanseze in ciuda unor abuzuri si ilegalitati flagrante”, declara Eugen David, Presedintele Alburnus Maior.

Comentarii

Publică un comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.
CAPTCHA
Vă rugam să completaţi codul din imagine în rubrica de mai jos.
Image CAPTCHA
Introduceţi literele din imaginea de mai sus.